فیلم آموزشی قسمت هجدهم: نگرشی تطبیقی به مشروعیت تحصیل دلیل از طریق غیر قانونی

توضیحات و متن ویدئو:

امروز می خواهم در مورد موضوع متفاوتی با هم  صحبت کنم

آیا دلایلی که به صورت نامشروع تحصیل شده می توانند به عنوان دلیلی برای انتساب اتهام به متهم باشند؟

امروزه این موضوع  در بحث های دانشگاهی و نیز در آراء قضات دیده می شود. در برخی از کشورها، مصلحت اجتماعی و یا رسیدگی به جرایم شدیدی مثل جرایم امنیتی، دلیلی برای توجیه تحصیل دلایل به صورت غیر قانونی اعلام می شه.

در فیلم آموزشی امروز نگاهی تطبیقی به این بحث در محاکم آمریکایی داریم. اهمیت این کشور به این دلیل است که این کشور نقش قابل توجهی در شکل گیری و توسعه نظام حقوقی کامن لا داشته.

داستان امروز ما مربوط به وکیلی با سابقه ای می شود که به دلیل رانندگی در حالت مستی و درگیری با افسر پلیس  بازداشت شده است. ادعای پلیس این است که متهم بعد از تصادف، به اداره پلیس اعزام  شده و در آنجا آزمایش الکل، او نشان داده که مقداری الکل در خون وجود دارد. همین موجب می شه که دادستانی او را متهم به رانندگی در حال مستی کنه و چون در همان وضعیت به افسر پلیس حمله کرده، ایراد ضرب عمدی و تمرد نسبت به مامور پلیس هم به عناوین اتهامی او اضافه شده است.

وکیل مدافع ثابت می کنه که افسر پلیس در محل حادثه تست الکل را از متهم نگرفته و بعد از اینکه او به مغازه ای مراجعه و مقداری مشروبات الکی نوشیده، او را بازداشت کرده است. با این وصف، موضوع اتهام به رانندگی در حال مستی منتفی می شه. اما موضوع اتهام دوم مهمتر است. فیلم پلیس نشان می دهد که او بعد از بازداشت به افسر پلیس حمله کرده و این می تواند هم موجب از دست دادن مجوز وکالت وی و هم زندان برای این مرد بشود.

با بررسی جزئیات، وکیل متوجه می شود که در زمان بازداشت متهم، هیچ دلیلی بر مست بودن وی وجود نداشته است. در عین حال در اون زمان هیچ خشونت و یا تهدیدی هم وجود نداشته است. پس چرا به او دست بند زده شده؟ مطابق قانون پلیس اجازه نداشته، او را بازداشت بکند. بر همین اساس، فیلم بدست آمده چون متعاقب بازداشت غیر قانونی متهم بوده نمی توانسته به عنوان دلیل بر علیه او مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین چون دادستانی دلیل دیگه ای برای اثبات اتهام انتسابی خودش ارائه نداده، حکم برائت این مرد صادر می شود.

در این فیلم که به عنوان نمونه ای از رویه دادگاه های آمریکایی ارایه شد، مشاهده می کنید که دلیلی که از طریق غیر قانونی تحصیل شده و یا وضعیتی که متاثر از اعمال غیر قانونی  بوجود آمده، نمی تواند به عنوان دلیلی بر محکومیت مورد استفاده قرار بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *