پادکست حرفه ای شماره ۵

نسترن، فوت پدر در اسپانیا و مشکلات اموال پدری اش

توصیحات و متن ویدئو

نسترن ده سال است که به همراه پدر و مادر خود در اسپانیا زندگی می کند. متاسفانه در ماه گذشته در حادثه ی رانندگی پدر خود را از دست داده است. پدر املاکی در ایران دارد. نسترن شنیده است که ممکن است که اموال پدرش به عنوان اموال مجهول المالک ضبط و توقیف شود. وی نگران است. او با دکتر حسین سرتیپی تماس گرفته است.

مشاوره چه بوده است؟

براساس قوانین ایران در صورتی که تشخیص مالک برای مالی ممکن نباشد، آن مال در اصطلاح مجهول المالک محسوب می شود. براساس ماده ۲۸ قانون مدنی، اموال مجهول المالک با اذن حاکم یا ماذون از او به امور فقرا اختصاص می یابد.
اما راه حل چیست؟
شما باید فوت پدر را در ایران ثبت کنید. برای این کار در ابتدا باید از بیمارستان یا مقام صالح در محل فوت پدر، گواهی فوت را دریافت کنید. گواهی فوت باید توسط کنسولگری و یا نماینده سیاسی ایران تایید شود. باید خود شما و یا از طریق وکیل قانونی خودتون، به سازمان ثبت احوال کشور مراجعه و فوت پدر را در ایران ثبت نماید. در نهایت گواهی فوت براساس قانون ایران صادر می شود. سپس با تکمیل تشریفات قانونی از محکمه گواهی حصر وراثت را نیز دریافت می نماید. گواهی حضر وراثت، سند قضایی است که نام ورثه حین الفوت مرحوم و سهم هر یک از ورثه در آن ذکر شده است. در این زمان است که مال پدر دیگر مجهول المالک شناخته نشده و نام ورثه در سامانه های اطلاعاتی ثبت می گردد. از این به بعد، لازم نیست نسترن نگران باشد.

وکلای محترم دادگستری، کارآموزان ارجمند و دانشجویان عزیز رشته حقوق

ماده 28 قانون مدنی ، ماده اول قانون راجع به اموال بلاصاحب مصوب 1313 و ماده 2 نظامنامه مصوب 1312 ، و بخشنامه های اجرایی آنها، ناظر به اموالی است که مجهول المالک بوده و تشخیص صاحب مال ممکن نیست.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *