فیلم آموزشی شماره ۱۶ : ضرورت ارزیابی شاهد و اصل تاثیر

توضیحات و متن ویدئو:

صحبت امروز ما در خصوص اهمیت اظهارات شاهد است. اینکه تا چه حدی می تونه اظهارات ایشان به نفع ما و یا حتی ممکنه به ضرر ما مورد استفاده قرار بگیرد. این نکته را باید مورد توجه قرار بدهیم اظهارات شاهد صرفا برای اثبات حق متقاضی آن نیست. وکیل مدافعی موفق است که بتواند از اظهارات شاهد طرف مقابل هم استفاده کافی را ببرد. امروز سعی می کنم نمونه ای از این وضعیت را برای شما توضیح بدهم.

در قسمت قبلی، داستان ما مربوط به پسر جوانی بود که پدر خودش را به قتل رسانیده بود. بهترین دفاع، از سوی وکلای مداقع او به تصویر کشیدن شرایط واقعی زندگی متهم و مادرش بود. افکار، اندیشه ها، و تصویر ذهنی او از پدر که همه مربوط به انگیزه او در قتل می شدند از اهمیت فراوانی برخوردار بود. این پرونده که در کنار جنبه های کیفری و رسانه ای خودش برای متهم و برای دادستانی از ابعاد مختلفی قابل توجه بود.

به هر حال وکلای مدافع این پسر جوان، سعی کرده بودند که با استفاده از اطلاعات وب سایت شخصی او، این تصویر ذهنی را به خوبی نمایش بگذارند. اما دادستانی با اون مخالف بود. وکلای مدافع متهم هم نتوانستند قاضی را قانع کنند که این دلیل را  در عداد دلایل محکمه قرار بدهد.

اشتباه استراتژیک دادستانی در احضار یک شاهد که حضور او حتی تاثیر کلی در روند محاکمه نداشت و استفاده بموقع وکیل مدافع متهم شرایط را تغییر داد.  دادستانی برای اثبات ادعای خودش، خانم معلم ادبیات متهم را به جایگاه شهود احضار کرد. او در شهادتش کفت که همه در مدرسه می دانستند که متهم یک جوان زجر دیده است دلیل اون هم اجرای قطعه موسیقی بود که محتوای آزار دهنده ای داشت. پسر جوان در آن قطعه آرزوی قتل و کشتن پدرش را کرده بود.

جستجویی ساده در اینترنت و تطبیق تاریخ جلسه اجرای موسیقی با اطلاعات چاپ شده در وب سایت شخصی متهم، نشان می داد که او همین قطعه را سه ماه قبل در وب سایتش منتشر کرده بود. وکیل مدافع نتیجه گرفت که با توجه به تطبیق اظهارات شاهد که اصل بر درستی آن است محتوای وب سایت صحیح، صادقانه و قابل استناد است. ضمن آنکه پایه استدلال آنها به اظهارات شاهدی بر می گرده که خود دادستانی معرفی کرده بود. ریاست محترم دادگاه با تطبیق تاریخ ها و شنیدن اظهارات با درخواست اونها موافقت کرد.  یعنی متهم و وکلای مدافع او می توانستند در دفاعیات خودشون به محتوای وب سایت شخصی متهم استناد کنند. این یک پیروزی بزرگی محسوب می شد

همکاران محترم و دانشجویان ارجمند رشته حقوق

استفاده از گواه و یا شاهد برای اثبات دعوا یک طرف از اهمیت اساسی برخوردار است. اما ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این اظهارات همان قدر که دارای ارزش حقوقی و اثباتی برای اثبات ادعای ما در محکمه محسوب می شود می تواند به ضرر موکل و یا علیه استراتژی دفاعی ما مورد استفاده قرار بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *