پادکست حرفه ای شماره ۱۰

چک، فوت دارنده و تکلیف ورثه

توصیحات و متن ویدئو

علی رضا برای ادامه تحصیل به تورنتو سفر کرده و سالهاست در آنجا اقامت داره. پدرش به دلیل بیماری کرونا در شیراز فوت می کنه. او برای انجام مراسم تدفین به ایران سفر می کند. در بین وسایل پدر کپی سه فقره چک  را پیدا می کنه که یکی برای یک ماه گذشته و دو تای دیگه برای ماه بعد است. او به بانک مراجعه می کند، و بع دلیل اینکه پدر فوت کرده، از متصدی باجه کلر درخواست می کنه که از پرداخت چک خودداری کنه اما نتیجه ای نمی گیره. حساب پدر برای پرداخت وجوه چک ها کافی نیست.  علی رضا هم امکان تامین آن را نداره . او نمی داند که چکار باید  کند؟

او در باشگاه مشتریان وکیل حسین سرتیپی عضو بوده و ایشان را به عنوان وکیل خانواده خودش انتخاب کرده، برای همین خارج از نوبت، درخواست مشاوره خودش را مطرح می کنه. اما در نهایت چه پاسخی ای را دریافت می کند؟

اول اینکه قانونا کسی که براساس گواهی حصر وراثت از او به عنوان ورثه حین الفوت یاد می شود، می تواند از ماترک بهره مند و یا در برابر آن مسول شناخته بشه. چون دارایی متوفی اعم از داشته ها و دیون و بدهکاری هاش هست. تا قبل از دریافت گواهی حصر وراثت و پرداخت مالیات بر ارث حتی امکان استفاده از اموال منقول و غیر منقول و یا حتی اسناد تجاری و یا وجوهات نقد میسر نیست. اما بعدش چی؟

ببینید پدر صادر کننده چک است. براساس قانون و این استدلال که در زمان صدور چک پدر زنده بوده و این تصمیم براساس اختیار وی گرفته شده، بانک می‌تواند حتی قبل از حصر وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی، وجه چک را به دارنده آن پرداخت و یا کارسازی کند.

نکته مهم دیگه این است که مطابق ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی، بدهی‌های مدت دار متوفی بعد از فوت او حال و بروز می‌شه. یعنی چون چک در زمان حیات وی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دارش حال می‌شه و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کنه. از طرفی هم به موجب ماده ۳۱۱ قانون تجارت، پرداخت چک نباید وعده داشته باشد و بانک‌ها باید با داشتن موجودی در حساب متوفی، وجه چک را پرداخت کنند.

پس علی رضا، چک های قبل و بعد از فوت هم باید در تاریخ حال پرداخت بشه. براساس قانون شما می توانید ترکه را رد یا قبول کنید و اگر قبول کردید پرداخت تمام وجه چک ها بر عهده شما و سایر ورثه خواهد بود. توصیه من به عنوان وکیل خانواده شما اینه که اگر می تونید از دارندگان چک ها مهلت بگیرید و اگر نه حتما در جهت تامین حساب پدر اقدام کنید.

موفق باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *