پادکست حرفه ای شماره ۹

فریبرز و الزام به تنظیم سند رسمی ملک موروثی

توصیحات و متن ویدئو

فریبرز  مدت ده سالی است که در دانمارک به همراه خانواده خود زندگی می‌کند. متأسفانه در سال گذشته، پدرش را به دلیل بیماری از دست می دهد. فریبرز  بیاد می آورد که پدرش از خانه ای صحبت می کرد که از برادر خود در منطقه نارمک شهر تهران خربداری نموده است. اما هیچ زمانی فرصت آن را نیافت که به تهران سفر کرده و سند رسمی این ملک را بنام خود تنظیم نماید. براساس خاطرات فریبرز ، پدر ملک را به فردی برای مدت پنج سال اجاره داده است و چند ماهی بیشتر به انقضاء مدت اجاره باقی نمانده است.  حال سوال این است که فریبرز  برای تنظیم سند مالکیت بنام خود و سایر ورثه که با او در دانمارک زندگی می کنند، چه باید بکند؟ او از طریق وب سایت رسمی آقای دکتر حسین سرتیپی با او تماس گرفته و توانست در زمان مشاوره تلفنی، مشکلات خویش را پاسخ مناسب را دریافت نماید. با هم پاسخ آقای دکتر حسین سرتیپی را بشنویم:

فریبرز  جان، بر اساس قوانین ایران تنظیم سند رسمی برای انتقال عین و منفعت اموال غیر منقول ضروری است. قانون و نیز رویه قضایی در ایران این اجازه را به خریدار ملک می‌دهد که در صورت خودداری مالک از انتقال سند رسمی، با مراجعه به مراجع قضایی، خریدار را به انتقال ملک به نام خود ملزم کند. این امکان در صورتی میسر است که تمامی شرایط قانونی در خرید و فروش ملک از سوی طرفین معامله رعایت شده باشد.

 باید توجه داشته باشید که دادخواستی که با عنوان الزام خوانده، یا همان فروشنده به حضور در دفترخانه اسناد رسمی مبنی بر تنظیم سند رسمی ملک موضوع اختلاف، تهیه و ثبت می شود از جمله دادخواست هایی است که باید به نکات ظریف و حرفه ای در آنها توجه شود.

به عنوان نمونه دادخواست شما باید به طرفیت فروشنده، و تمامی افرادی که به عنوان خریدار و فروشنده در قبل از فروشنده شما نیز مطرح هستند، تنظیم شود. این رابطه باید به گونه‌ای تحریر شود که به  کسی که نام وی در اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه به عنوان مالک ذکر گردیده برسد. همه اونها به عنوان خوانده طرف دعوی قرار گیرند.

نکته دیگر آنکه هیچگونه مانعی در انتقال سند رسمی وجود نداشته‌باشد. به عبارت دیگر  املاکی که در رهن برای دریافت وام از سوی بانک ها قرار گرفته اند و یا توسط  هر مرجع دیگری قضایی و غیرقضایی توقیف و بازداشت  اند راهم   نمی‌توان به راحتی موضوع دعوای الزام به تنظیم سند رسمی قرار بدهیم.

فریبرز  جان،  قبل از آنکه شما بخواهید هر اقدامی را انجام دهید باید در ابتدا فوت پدر را در ایران ثبت و با تکمیل تشریفات مالیاتی، گواهی حصر وراثت را دریافت کنید. از این به بعد خواهد بود که شما می توانید اصالتا و یا وکالتا دادخواستی را براساس آنچه که برای شما توضیح دادم ثبت و پی گیری نمایید. در صورتی که به اطلاعات کاملتری نیاز دارید می توانید به وب سایت رسمی من مراجعه کنید. در آنجا مجموعه ای از اطلاعات و منابع قانونی لازم برای شما قابل دسترس قرار دادم.

ضمن آنکه توصیه من به شما این است که قبل از هر اقدامی  با وکیل خانواده خود در ایران و یا وکیل بین الملل خود در دانمارک مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *