پادکست حرفه ای شماره ۸

خرید وکالتی ملک و اتفاقی بر باد رفته

توصیحات و متن ویدئو

لیلا ده سالی است که به انگلستان مهاجرت کرده  و ساکن لندن است .  او در مدتی که در ایران زندگی می‌کرد، منزلی را در تهران خریداری نموده و برای مدتی نیز در آن زندگی می‌کرد. لیلا  قبل از ترک ایران به توصیه یکی از دوستانش   تصمیم می‌گیرد که فردی را در این ملک  سکونت دهد تا  از این ملک مراقبت کند. احمد آقا پیرمردی هفتاد و پنج ساله و قابل اعتماد  توسط یکی از دوستانش به وی معرفی شده بود  لیلا ملک و تمامی اثاثیه آن را عنوان امانت در اختیار احمد آقا  قرار می دهد ولی  ده سال بعد لیلا  متوجه می‌شود که احمد آقا در اثر بیماری فوت کرده و فرزند  بزرگش  ملک لیلا  و کلیه لوازم و اثاث منزل را فروخته است. لیلا نمیدانست که ملک او چطور بدون اطلاع و اجازه  وی فروخته شده و او باید چه کار کند .  او در تماسی تلفنی با دکتر حسین سرتیپی راه حل را جویا شد .

با هم  پاسخ ایشان را گوش میدهیم :

سرکار خانم پیشنهاد و توصیه ابتدایی من به شما این است که در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده است، اطلاعات دقیق را در حد امکان با تمام جزئیات  جمع آوری کنید .

در موارد مشابه، دیده شده است که فردی  با سوء استفاده از عدم آگاهی و یا عدم حضور مالک در کشور اموالی را که به امانت در اختیار آنها قرار داده شده به فروش رسانده اند معمولا این افراد  با تنظیم مبایعه‌نامه ای که در آن فروشنده مالک ذکر گردیده و خریدار را خود معرفی میکنند ،امضاء مالک را جعل کرده و ملک را به دیگران فروخته اند و   با عنایت به اینکه ایشان خود متصرف آن ملک بوده، تصرف خود را نیز به عنوان قرینه و دلیلی بر مالکیت خود معرفی می نمایند. اما راهکار شما در برخورد با چنین وضعیتی چیست . اولین کار  طرح شکایت کیفری در دادسرای ذی‌ربط تحت عنوان جعل و  انتقال مال غیر است . و  در قدم بعدی  تقدیم دادخواست حقوقی است به این معنا که   شما می‌توانید به با مراجعه به محکمه حقوقی دادخواست ابطال سند انتقال تنظیمی از نام خود به نام خریدار را درخواست کرده و متعاقب آن درخواست خلع‌ید را مطرح نمایید. .باید توجه داشته باشید که  هرچند چنین پرونده‌هایی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار نیستند  اما دارای ابعاد ظریف و نیز جزئیات قابل‌توجهی هستند و توصیه من به شما این است که با استخدام یکی از وکلای دادگستری ماهر و خبره و یا استفاده از وکیل خانواده خود  این راهکارهای مذکور  را به نتیجه مناسب برسانید.

همکاران محترم ، وکلای محترم و کارآموزان و دانشجویان گرامی رشته حقوق

 

بدون شک انتقال ملک از مالکین به نام خریدار باید در قالب مبایعه‌نامه و یا  سند رسمی باشد. انتقال ملک زمانی دارای اعتبار و ارزش حقوقی است که بر اساس اسباب نقل مالکیت یعنی به صورت قراردادی و یا به صورت قانونی به خریدار انتقال داده شده باشد. تنظیم و یا تهیه اسناد جعلی و یا اسنادی که مشتمل بر اسباب شرعی در انتقال مالکیت نباشد به هیچ وجه نمی‌تواند موجب نقل مالکیت از مالکین بنام خریدار گردد.  این را در نظر داشته باشید که افراد زیادی مشاده شده اند که با سوءاستفاده از امانتی که در اختیار ایشان گذاشته شده است و یا حتی با در نظر گرفتن اینکه ممکن است هیچ زمانی مالک به  ملک خود مراجعه ننماید، وسوسه شده و با جعل سندهای مالکیت و یا مبایعه نامه‌های جعلی در صدد انتقال اموال غیر به خود و یا دیگران بر آید. در این زمینه راهکارهای حقوقی و کیفری در دادسراها و نیز دادگاه‌های حقوقی پیش‌بینی شده که می‌تواند از حقوق مالک واقعی و قانونی ملک دفاع نماید.   موفق باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *