پادکست حرفه ای شماره ۴

فروش اموال موروثی توسط یکی از ورثه

توضیحات و متن ویدئو

علی به  همراه برادرانش امیر  و حسین  ساکن  شهر رم در ایتالیا است . پدر ایشان سالهاست که از دنیا رفته  و مادر انها نیز در قید حیات نیست. پدر این سه برادر  زمینی در حوالی شهر کرج در مالکیت خود داشته  است. علی  با دو برادرش درخصوص  زمین موروثی خویش اختلاف نظر دارند. در این بین  حسین به ایران سفر میکند و بدون توافق با دو برادر دیگر زمین را می فروشد.

علی و حسین چه میتوانند بکنند؟

 براساس قواعد حقوق خصوصی بین المللی پذیرفته شده در قانون ایران، اختلافات ناشی از اموال غیرمنقول مانند زمین، تابع محل وقوع مال، یعنی ایران است. لازم به ذکر است که موضوع تابعیت و یا اقامت ورثه در خارج از ایران در حل مساله اهمیتی ندارد، چرا که تابعیت مضاعف از سوی دادگاه ایران، پذیرفته نیست.

و اما مال موروثی در حکم اموال شراکتی است و تا قبل از تقسیم آنها بین ورثه، همه در آن سهم دارند. هر چند که هر مالکی می تواند سهم خود را از ملک بفروشد، اما در صورت عدم رضایت بقیه، قطعاً قادر به تسلیم مبیع به خریدار نخواهد بود. به عنوان مثال اگر شخصی در یک خانه مسکونی یک سهم داشته باشد، هرچند می تواند سهم خود را به غیر واگذار کند، اما امکان عقلایی در این گونه خرید و فروش ها وجود ندارد.

 اما اگر یک شریک علاوه بر سهم خود سهم دیگران را نیز بدون اجازه و یا وکالت ایشان به غیر بفروشد،این عمل از مصادیق فروش مال غیر و کلاهبرداری محسوب میشود و قابل طرح و پی گیری در دادسرا خواهد بود. مجازات فروش مال غیر نیز مشابه مجازات کلاهبرداری است و فرقی نمیکند که شکایت کلاهبرداری از طرف برادر، خواهر و مادر و یا سایر وراث انجام شود.

نکته قابل توجه اینکه شما می توانید از دو طریق  سند مالکیت را در این مثال باطل نمایید، یا از طریق ثبت شکایت کلاهبرداری و انتقال مال غیر و یا از طریق اقامه دعوا در  در محاکم حقوقی.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *